dr hab. Jan Cieciuch
Google Scholar: zobacz profil
Edukacja
Data uzyskania | Stopień/Tytuł naukowy | Instytucja nadająca | Dziedzina | Dyscyplina | Specjalność |
---|---|---|---|---|---|
2014-03-25 | Doktor habilitowany | Uniwersytet Warszawski | Dziedzina nauk społecznych | Psychologia | |
2006-04-25 | Doktor | Uniwersytet Warszawski | Dziedzina nauk społecznych | Psychologia | psychologia |
Granty
Data projektu: 2007-12-01 - 2008-12-01
Kierownik: Jan Cieciuch
Wykonawcy: Jan Cieciuch
Celem projektu była weryfikacja hipotez wysuniętych na podstawie dotychczas przeprowadzonych badań, dotyczących związków systemów wartości z przekonaniami światopoglądowymi w okresie adolescencji (Cieciuch, 2007). Ponadto projektowane badania obejmowały również kolejny okres rozwojowy – wczesną dorosłość. Dotychczasowe badania, oparte na teorii wartości Rokeacha (1973) i Schwartza (1987, 1990) oraz autorskim ujęciu przekonań światopoglądowych (Cieciuch, 2004), rozszerzono o koncepcję kodów etycznych Wojciszke i Baryły (2002) oraz koncepcję wiary w świat sprawiedliwy (Lerner, 1977; Doliński, 1993; Skrzypińska, 2003). Takie ujęcie pozwoli w na bardziej pełny i precyzyjny opis kształtowania się systemów wartości i przekonań światopoglądowych w badanych okresach.Projektowane badania były kontynuacją badań finansowanych przez KBN w ramach granatu promotorskiego w latach 2004-2005. Zagadnienia kształtowania się systemów wartości oraz systemów przekonań światopoglądowych w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości były stosunkowo rzadko przedmiotem badań, mimo licznych sugestii znajdujących się w literaturze o wadze tych zagadnień i konieczności ich badawczego rozpoznania (Schwartz, 2004, Obuchowska, 2000), Wyniki badań stanowić zatem mogą istotny wkład zarówno do psychologii rozwojowej, jak i psychologii społecznej. Opis i wyjaśnienie badanych zjawisk może stać się podstawą licznych aplikacji edukacyjnych i wychowawczych.
Ze względu na specyfikę zagadnienia badania zostały przeprowadzone w poprzecznym planie korelacyjnym. Wykorzystane zostały techniki o ugruntowanej tradycji badań (SW Rokeacha, SWS Brzozowskiego, Kwestionariusz Etyk Wojciszke) oraz technika autorska MPS (Cieciuch, 2004). Program badań inspirowany jest metodologiczną propozycją SMAR Wojciszke (2004).
Data projektu: 2009-05-01 - 2012-05-01
Kierownik: Jan Cieciuch
Wykonawcy: Jan Cieciuch
Projektowane badania podejmują ważny problem zarówno naukowy, jak i społeczny – kształtowanie się systemów wartości w okresie dorastania i wczesnej dorosłości. Program badań stanowi próbę krytycznej weryfikacji teorii wartości S. Schwartza (2006). W stosunku do jego teorii dokonano dwóch istotnych modyfikacji oraz jednego uzupełnienia. Pierwsza modyfikacja, inspirowana krytyką teorii osobowości dokonaną przez J. Lamiella (2007), polega na wyraźnym rozróżnieniu struktury wartości i preferencji wartości oraz uznaniu struktury wartości za cechę indywidualną, z czym wiąże się postulat osobnego pomiaru obu zmiennych. Druga modyfikacja, inspirowana teorią osobowości S. Epsteina (1999), polega na rozróżnieniu dwóch systemów, w których kształtują się i funkcjonują wartości – systemu racjonalnego i przeżyciowego. Uzupełnienie teorii wartości Schwartza polega na wprowadzeniu aspektu rozwojowego, który w dotychczasowych badaniach wartości w oparciu o teorię Schwartza pojawiał się stosunkowo rzadko. Systemy wartości uznane zostały za jeden z istotnych elementów kształtującej się tożsamości (Berzonsky, 2008), która z kolei jest jednym z zadań rozwojowych w okresie dorastania (Cieciuch, 2007). Projekt jest zatem zakorzeniony w aktualnym stanie wiedzy psychologicznej na świecie i chce być głosem w obecnie toczonej dyskusji dotyczącej psychologii wartości.Badania zostaną przeprowadzone w grupie 600 osób (po 200 osób w okresach: wczesnej adolescencji, późnej adolescencji oraz wczesnej dorosłości). Badania zaplanowano w planie longitudinalnym – drugi etap badań zostanie powtórzony po roku. Zostaną zastosowane trzy rodzaje technik pomiaru: 1) techniki kwestionariuszowe (Portrait Values Questionnaire (PVQ) Schwartza, Rational-Experiential Inventory (REI) Epsteina, Rational-Experiential Inventory w wersji dla adolescentów (REI-A) Marksa, Survey of Dictionary-Based Isms (SDI) Sauciera, Identity Style Inventory (ISI-3) Berzonsky’ego w polskiej adaptacji A. Senejko oraz kilka propozycji autorskich, które stanowią operaoperacjonalizacje wprowadzonych modyfikacji do teorii Schwartza; 2) pytania otwarte, wykorzystujące elementy badań narracyjnych; oraz 3) komputerowy pomiar czasu reakcji, wykorzystujący eksperymentalne techniki badań nad wartościami.
Postawiono pięć hipotez. Dwie z nich zostały skonstruowane w taki sposób, że ich potwierdzenie oznaczać będzie zasadność wprowadzonych do teorii Schwartza modyfikacji, natomiast ich falsyfikacja byłaby argumentem konfirmującym teorię Schwartza.
Data projektu: 2010-09-01 - 2012-09-01
Kierownik: Jan Cieciuch
Wykonawcy: Jan Cieciuch
Przeprowadzone w ramach grantu badania stanowią podstawę uzupełnienia i poszerzenia teorii wartości Schwartza (1992, Schwartz i in., 2012) o aspekt rozwojowy. W ramach niniejszego grantu po raz pierwszy w tak szerokim zakresie poddano analizie kształtowanie się struktury wartości w okresach przed dorosłością, która była zwykle badana w tradycji Schwartza. Badania przeprowadzono w pięciu grupach wiekowych, odpowiadających zarówno okresom rozwojowym, jak i instytucjonalnym etapom edukacji. Były to: pierwszy etap szkoły podstawowej (3 klasa), drugi etap szkoły podstawowej (5 klasa), gimnazjum, liceum i studia. W każdej grupie wiekowej przeprowadzono trzy rodzaje badań, których główne wyniki są omówione poniżej.Pierwszym rodzajem badań były badania kwestionariuszowe. Wartości dzieci były mierzone przy pomocy Picture Based Value Survey Döring i współpracowników (2010) w polskiej adaptacji Cieciucha, Harasimczuk i Döring (2010, 2012), wartości dorastających i młodych dorosłych przy pomocy Portretowego Kwestionariusza Wartości (PVQ-40) Schwartza i współpracowników (2001) w polskiej adaptacji Cieciucha i Zaleskiego (2011), a wartości w zmodyfikowanym modelu mierzone były przy pomocy nowej wersji Portretowego Kwestionariusza Wartości (Schwartz i in., 2012) w polskiej adaptacji Cieciucha (2013). Hipoteza o strukturze kołowej i jej kształtowaniu w badanym okresie była weryfikowana przy pomocy konfirmacyjnego skalowania wielowymiarowego oraz konfirmacyjnej analizy czynnikowej, według procedury zaproponowanej przez Cieciucha i Schwartza (2012).
Przeprowadzona seria analiz wykazała, że wartości zorganizowane są w strukturze kołowej już u najmłodszych badanych. Wraz z wiekiem następuje różnicowanie między typami wartości, we wczesnym okresie jeszcze połączonymi (np. hedonizm i stymulacja). Wyraźnie różnicowane są od początku tzw. wartości wyższego rzędu (zachowawczość, otwartość na zmiany, przekraczanie siebie i umacnianie siebie), grupujące 10 (lub 16, według nowej propozycji Cieciucha i Schwartza) typów. Pierwszą wyraźnie rozróżnialną od innych wartością (z katalogu szczegółowych wartości) jest kierowanie sobą, co jest uzasadnione rozwojem poznawczym i osobowościowym. Wraz z wiekiem zaobserwowano też przesuwanie się uniwersalizmu w kierunku zachowawczości, a życzliwości w kierunku otwartości, co ostatecznie prowadzi do zamiany miejscami tych wartości w dorosłości. Zamiana miejscami uniwersalizmu i życzliwości, stwierdzona w zmodyfikowanej teorii (Schwartz, Cieciuch i in., 2012) nie została dotychczas w literaturze przekonująco wyjaśniona. Wyniki uzyskane w ramach grantu są podstawą sformułowania wyjaśnienia rozwojowego.
W badaniach kwestionariuszowych została też wykazana rola systemu wartości w opisie osobowości ujętej w kategoriach cech. Cechy osobowości wraz z wiekiem coraz bardziej systematycznie wiążą się z systemem wartości, przyjmując sinusoidalny kształt zależności.
W serii badań eksperymentalnych aktywizowano daną wartości i - w pierwszej serii eksperymentów - obserwowano wskaźniki zewnętrzne (związane z aktywizowana wartością lub wartością leżącą po przeciwległej stronie koła) oraz - w drugiej serii eksperymentów - modyfikacje hierarchii wartości. Okazało się, że w badanym okresie rozwojowym (dzieciństwo i dorastanie) wartości nie mają jeszcze funkcji regulacyjnych, ale aktywizacja wartości prowadzi do wzrostu wartości zgodnych i spadku wartości niezgodnych (obserwacja na poziomie słabe tendencji), zgodnie z już wykształconą struktura kołową w zakresie wymiary przekraczanie – umacnianie siebie. Wymiar otwartość – zachowawczość jest bardziej stabilny (być może dlatego że wcześniej wykształcony i zróżnicowany).
W badaniach czasu wyboru wartości z prezentowanych alternatyw (przy użyciu programu do pomiaru czasu reakcji E-prime) został wykazany istotny trend liniowy – wybór wartości ważniejszej z pary wartości trwa tym dłużej, im wartości pochodzą z bliższych motywacyjnie typów (klinów leżących bliżej na kole). Zależność ta została wykazana w każdej badanej grupie wiekowej, zatem kołowa struktura wartości organizuje percepcję i wybory wartości już począwszy od okresu późnego dzieciństwa.
Przeprowadzone badania pozwoliły na opis kształtowania się struktury wartości w ontogenezie. Uniwersalizm kołowego modelu wartości został po raz pierwszy w tak szerokim zakresie wzbogacony o perspektywę rozwojową.
Data projektu: 2011-12-01 - 2014-04-01
Kierownik: Jan Cieciuch
Wykonawcy: Jan Cieciuch
Celem projektu jest syntetyczny opis funkcjonowania systemu wartości na różnych poziomach osobowości i jej rozwoju.Efektem projektu będą ramy teoretyczne integrujące teorię wartości Schwartza (1992, Schwartz i in., 2012) z Pięcioczynnikową Teorią Osobowości McCrae i Costy (2008) oraz koncepcją trzech poziomów osobowości proponowanymi przez McAdamsa (1995). Na pierwszym poziomie osobowości klasyfikacja cech (Wielka Piątka) zostanie uzupełniona o uniwersalną strukturę motywacyjnie rozumianych wartości (Wielka Dziesiątka). Na drugim poziomie system wartości wykorzystany zostanie do uzupełnienia dotychczasowego formalnego opisu kształtowania tożsamości o aspekt treściowy. Na trzecim poziomie wykazana zostanie rola wartości w konstruowaniu tożsamości narracyjnej.
Projektowana synteza umożliwi integrację szczegółowych doniesień badawczych z obszaru psychologii osobowości i psychologii rozwojowej.
Artykuły
- Anna Zajenkowska, Iwona Nowakowska, Jan Cieciuch, Łukasz Gawęda, Radosław Rogoza, Amy Pinkham, Katarzyna Czajkowska-Łukasiewicz, Towards the understanding of the core of general personality disorder factor: g-PD and its relation to hostile attributions, "DEVELOPMENT AND PSYCHOPATHOLOGY" 2024, , 1-9;
- Michael D. Berzonsky, Jan Cieciuch, Mediational role of identity commitment in relationships between identity processing style and psychological well-being, "Journal of Happiness Studies" 2016, vol. 17, nr. 1, 145-162;
- Michele Vecchione, Shalom Schwartz, Gian Vittorio Caprara, Harald Schoen, Jan Cieciuch, Jo Silvester, Paul Bain, Gabriel Bianchi, Hasan Kirmanoglu, Cem Baslevent, Catalin Mamali, Jorge Manzi, Vassilis Pavlopoulos, Tetyana Posnova, Claudio Torres, Markku Verkasalo, Jan-Erik Lönnqvist, Eva Vondráková, Christian Welzel, Guido Alessandri, Personal values and political activism: A cross-national study, "British Journal of Psychology" 2015, vol. 106, nr. 1, 84-106;
- Dominika Karaś, Jan Cieciuch, Oana Negru, Elisabetta Crocetti, Relationships Between Identity and Well-Being in Italian, Polish, and Romanian Emerging Adults, "Social Indicators Research" 2015, vol. 121, nr. 3, 727-743;
- Jan Cieciuch, Eldad Davidov, Michele Vecchione, Shalom Schwartz, A Hierarchical Structure of Basic Human Values in a Third-Order Confirmatory Factor Analysis, "Swiss Journal of Psychology" 2014, vol. 73, nr. 3, 177-182;
- Shalom Schwartz, Gian Vittorio Caprara, Michele Vecchione, Paul Bain, Gabriel Bianchi, Maria Giovanna Caprara, Jan Cieciuch, Hasan Kirmanoglu, Cem Baslevent, Jan-Erik Lönnqvist, Catalin Mamali, Jorge Manzi, Vassilis Pavlopoulos, Tetyana Posnova, Harald Schoen, Jo Silvester, Carmen Tabernero, Claudio Torres, Markku Verkasalo, Eva Vondráková, Basic Personal Values Underlie and Give Coherence to Political Values: A Cross National Study in 15 Countries, "Political Behavior" 2014, vol. 36, nr. 4, 899-930;
- Włodzimierz Strus, Jan Cieciuch, Tomasz Rowiński, Circumplex structure of personality traits measured with the IPIP-45AB5C questionnaire in Poland, "Personality and Individual Differences" 2014, vol. 71, 77-82;
- Jan Cieciuch, Eldad Davidov, Peter Schmidt, René Algesheimer, Shalom Schwartz, Comparing results of an exact vs. an approximate (Bayesian) measurement invariance test: a cross-country illustration with a scale to measure 19 human values, "Frontiers in Psychology" 2014, vol. 5, nr. 982, 1-10;
- Eldad Davidov, Bart Meuleman, Jan Cieciuch, Peter Schmidt, Jaak Billiet, Measurement Equivalence in Cross-National Research, "Annual Review of Sociology" 2014, nr. 40, 55-75;
- Bart Meuleman, Eldad Davidov, Jan Cieciuch, Jaak Billiet, Peter Schmidt, Meetequivalentie in internationaal vergelijkend onderzoek, "Tijdschrift voor Sociologie" 2014, vol. 35, nr. 4, 261-281;
- Guido Alessandri, Michele Vecchione, Brent M. Donnellan, Nancy Eisenberg, Gian Vittorio Caprara, Jan Cieciuch, On the Cross-cultural Replicability of the Resilient, Undercontrolled, and Overcontrolled Personality Types, "Journal of Personality" 2014, vol. 82, nr. 4, 340-353;
- Włodzimierz Strus, Jan Cieciuch, Poza Wielką Piątkę - przegląd nowych modeli struktury osobowości, "Polskie Forum Psychologiczne" 2014, vol. 19, nr. 1, 17-49;
- Jan Cieciuch, Mariola Łaguna, The Big Five and Beyond: Personality Traits and their Measurement, "Roczniki Psychologiczne" 2014, vol. 17, nr. 2, 249-257;
- Włodzimierz Strus, Jan Cieciuch, Tomasz Rowiński, The circumplex of personality metatraits: A synthesizing model of personality based on the big five, "Review of General Psychology" 2014, vol. 18, nr. 4, 273-286;
- Jan Cieciuch, Eldad Davidov, Michele Vecchione, Constanze Beierlein, Shalom Schwartz, The Cross-National Invariance Properties of a New Scale to Measure 19 Basic Human Values. A Test Across Eight Countries, "Journal of Cross-Cultural Psychology" 2014, vol. 45, nr. 5, 764-776;
- Jan Cieciuch, Tomasz Rowiński, Thomas Oakland, The Factorial Structure of Four Temperament Styles and Measurement Invariance Across Gender and Age Groups, "Journal of Psychoeducational Assessment" 2014, vol. 32, nr. 1, 77-82;
- Włodzimierz Strus, Jan Cieciuch, Tomasz Rowiński, The Polish adaptation of the IPIP-BFM-50 questionnaire for measuring five personality traits in the lexical approach, "Roczniki Psychologiczne" 2014, vol. 17, nr. 2, 347-366;
- Dominika Karaś, Jan Cieciuch, Corey L.M. Keyes, The Polish adaptation of the Mental Health Continuum-Short Form (MHC-SF), "Personality and Individual Differences" 2014, vol. 69, 104-109;
- Ewa Topolewska, Ewa Skimina, Włodzimierz Strus, Jan Cieciuch, Tomasz Rowiński, The Short IPIP-BFM-20 Questionnaire for Measuring The Big Five, "Roczniki Psychologiczne" 2014, vol. 17, nr. 2, 385-402;
- Jan Cieciuch, Michele Vecchione, Shalom Schwartz, Applying the Refined Values Theory to Past Data: What Can Researchers Gain?, "Journal of Cross-Cultural Psychology" 2013, vol. 44, nr. 8, 1215-1234;
- Dominika Karaś, Maria Kłym, Jan Cieciuch, Eudajmonistyczny dobrostan psychiczny a kształtowanie poczucia tożsamości w sferze edukacyjnej i zawodowej, "Psychologia Rozwojowa" 2013, vol. 18, nr. 1, 87-101;
- Jan Cieciuch, Anna K. Döring, Justyna Harasimczuk, Measuring Schwartz's values in childhood: Multidimensional scaling across instruments and cultures, "European Journal of Developmental Psychology" 2013, vol. 10, nr. 5, 625-633;
- Małgorzata Najderska, Jan Cieciuch, Polska adaptacja kwestionariusza do pomiaru mocnych stron charakteru International Personality Item Pool-Values in Action (IPIP-VIA). Wyniki wstępne, "Studia Psychologica (UKSW)" 2013, vol. 13, nr. 1, 65-83;
- Jan Cieciuch, Pomiar wartości w zmodyfikowanym modelu Shaloma Schwartza, "Psychologia Społeczna" 2013, vol. 8, nr. 1, 22-41;
- Jan Cieciuch, Justyna Harasimczuk, Anna K. Döring, Structural Validity of the Polish Adaptation of the Picture-Based Value Survey for Children (PBVS-C), "Journal of Psychoeducational Assessment" 2013, vol. 31, nr. 4, 404-409;
- Jan Cieciuch, Eldad Davidov, A comparison of the invariance properties of the PVQ-40 and the PVQ-21 to measure human values across German and Polish Samples, "Survey Research Methods" 2012, vol. 6, nr. 1, 37-48;
- Jan Cieciuch, Michele Vecchione, Marta Maćkiewicz, Anna K. Döring, Children's personality measured by the picture based personality survey (PBPS) in Poland, Germany and Italy, "International Journal of Psychology" 2012, vol. 47, 262-262;
- Tomasz Rowiński, Jan Cieciuch, Włodzimierz Strus, Exploratory structural equation modelling of abridged Big Five dimensional circumplex IPIP scales, "International Journal of Psychology" 2012, vol. 47, 604-604;
- Anna K. Döring, Fabrizio Butera, Patricia Collins, Wolfgang Bilsky, Elena Makarova, Caroline Pulfrey, Jan Cieciuch, Exploring the developmental origins of values: Assessment approaches in early childhood, "International Journal of Psychology" 2012, vol. 47, 614-615;
- Marta Maćkiewicz, Jan Cieciuch, Jak mierzyć cechy Wielkiej Piątki u dzieci? Prace nad Obrazkowym Pomiarem Cech Osobowości Dzieci (OPCO-D), "Psychologia Rozwojowa" 2012, vol. 17, nr. 3, 69-82;
- Ewa Topolewska, Jan Cieciuch, Jeden czy dwa style dyfuzyjno-unikowe w modelu Berzonsky'ego? Nierozwiązany problem w nowej wersji Inwentarza Stylów Tożsamości (ISI-4), "Studia Psychologica (UKSW)" 2012, vol. 12, nr. 1, 5-23;
- Shalom Schwartz, Jan Cieciuch, Michele Vecchione, Eldad Davidov, Ronald Fischer, Constanze Beierlein, Alice Ramos, Markku Verkasalo, Jan-Erik Lönnqvist, Kursad Demirutku, Ozlem Dirilen-Gumus, Mark Konty, Refining the theory of basic individual values, "Journal of Personality and Social Psychology" 2012, vol. 103, nr. 4, 663-688;
- Jan Cieciuch, The Big Five and Big Ten: Between Aristotelian and Galileian physics of personality, "Theory & Psychology" 2012, vol. 22, nr. 5, 689-696;
- Jan Cieciuch, Shalom Schwartz, The Number of Distinct Basic Values and Their Structure Assessed by PVQ-40, "Journal of Personality Assessment" 2012, vol. 94, nr. 3, 321-328;
- Jan Cieciuch, Michele Vecchione, Shalom Schwartz, Eldad Davidov, The old structure of values in new data and new structure of values in old data, "International Journal of Psychology" 2012, vol. 47, 614-614;
- Jan Cieciuch, Justyna Harasimczuk, Małgorzata Najderska, Maria Kłym, Dominika Karaś, Traits, character strengths and basic human values in the structure of personality, "International Journal of Psychology" 2012, vol. 47, 608-608;
- Dominika Karaś, Maria Kłym, Żaneta Maria Wasilewska, Dagmara Rusiak, Jan Cieciuch, Wymiary tożsamości a satysfakcja z życia u studentów i pracujących, "Studia Psychologica (UKSW)" 2012, vol. 12, nr. 1, 25-45;
- Jan Cieciuch, Integration of Schwartz’s value theory and Scheler’s concept of value in research on the development of the structure of values during adolescence, "Polish Psychological Bulletin" 2011, vol. 42, nr. 4, 205-214;
- Jan Cieciuch, Agata Hulak, Mariola Kitaj, Justyna Leszczyńska, Dorota Bulkowska, Kołowa struktura wartości u dzieci przedszkolnych, "Studia Psychologica (UKSW)" 2011, vol. 11, nr. 2, 5-18;
- Włodzimierz Strus, Jan Cieciuch, Tomasz Rowiński, Kołowy model struktury cech osobowości w ujęciu Lewisa Goldberga, "Studia Psychologica (UKSW)" 2011, vol. 11, nr. 2, 65-93;
- Michele Vecchione, Harald Schoen, José Luis González Castro, Jan Cieciuch, Vassilis Pavlopoulos, Gian Vittorio Caprara, Personality correlates of party preference: The Big Five in five big European countries, "Personality and Individual Differences" 2011, vol. 51, nr. 6, 737-742;
- Jan Cieciuch, Zbigniew Zaleski, Polska adaptacja Portretowego Kwestionariusza Wartości Shaloma Schwartza, "Czasopismo Psychologiczne" 2011, vol. 17, nr. 2, 251-262;
- Michael D. Berzonsky, Jan Cieciuch, Bart Duriez, Bart Soenens, The how and what of identity formation: Associations between identity styles and value orientations, "Personality and Individual Differences" 2011, vol. 50, nr. 2, 295-299;
- Jan Cieciuch, Pięcioczynnikowa struktura osobowości we wczesnej adolescencji, "Studia Psychologica (UKSW)" 2010, nr. 10, 251-271;
- Jan Cieciuch, Procedura testowania równoważności pomiaru w psychologii rozwojowej i międzykulturowej, "Biuletyn Sekcji Psychologii Rozwojowej Polskiego Towarzystwa Psychologicznego" 2010, nr. 8, 43-47;
- Jan Cieciuch, Struktura czynnikowa Kwestionariusza Stylów Tożsamości Michaela D. Berzonsky'ego. Ile stylów mierzy ISI3?, "Psychologia Rozwojowa" 2010, vol. 15, nr. 4, 49-64;
- Jan Cieciuch, Justyna Harasimczuk, Anna K. Döring, Struktura wartości w późnym dzieciństwie, "Psychologia Rozwojowa" 2010, vol. 15, nr. 2, 33-46;
- Jan Cieciuch, Family - Fatherland - God in the value system of Polish adolescents, "Polish Psychological Bulletin" 2007, vol. 38, nr. 4, 181-188;
- Jan Cieciuch, Kryzys wartości religijnych w okresie dorastania, "Psychologia Rozwojowa" 2006, vol. 11, nr. 4, 91-102;
- Jan Cieciuch, Rodzina w systemie wartości oraz w kontekście przekonań światopoglądowych młodzieży, "Psychologia. Edukacja i Społeczeństwo" 2006, vol. 3, nr. 2, 121-137;
- Anna Zajenkowska, Katarzyna Czajkowska-Łukasiewicz, Anna Włodarska, Agnieszka Chrzczonowicz-Stępień, Iwona Nowakowska, Jan Cieciuch, Ewa Topolewska-Siedzik, Ewa Niezgoda, Factors related to the level of personality functioning and implications for the mental health care system in Poland, "Psychiatria i Psychologia Kliniczna" 0, vol. 24, nr. 1, 1-14;
Monografie, skrypty, podręczniki
- Jan Cieciuch, Kształtowanie się systemu wartości od dzieciństwa do wczesnej dorosłości, Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri, 2013;
- Jan Cieciuch, Relacje między systemami wartości a przekonaniami światopoglądowymi w okresie dorastania, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2007;
Rozdziały w pracach zbiorowych
- Jan Cieciuch, Kwestionariuszowe pomiary preferencji wartości (w:) Kwestionariusze w psychologii. Postępy, zastosowania, problemy, red. Włodzisław Zeidler, Warszawa: VIZJA PRESS & IT, 2011;
- Jan Cieciuch, Między przedmiotem a metodą. Wątpliwości związane z koncepcją tożsamości narracyjnej McAdamsa (w:) Psychologia narracyjna. Tożsamość, dialogowość, pogranicza, red. Anna Cierpka, Elżbieta Dryll, Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury, 2011;
- Tomasz Rowiński, Jan Cieciuch, Measurement Equivalence Testing of Internet Activity Questionnaire across Online and Paper-and-Pencil Surveys (w:) Internet in Psychological Research, red. Agata Błachnio, Aneta Przepiórka, Tomasz Rowiński, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2010;
- Jan Cieciuch, The developmental context of the structure of values and worldview beliefs during adolescence (w:) The Psychology of Human Development - Selected Issues, red. Elżbieta Rydz, Dagmara Musiał, Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 2010;
- Jan Cieciuch, Value Priorities and Structure in Adolscence and Early Adulthood in 19 European Countries (w:) Axiological Aspects of Development in Youth, red. Wanda Zagórska, Jan Cieciuch, Dariusz Buksik, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2009;
- Jan Cieciuch, W poszukiwaniu psychologicznej realizacji delfickiego wezwania, czyli współczesna psychologia w świetle Fides et Ratio (w:) Czy rozum jest w konflikcie z wiarą? W X rocznicę ogłoszenia encykliki Fides et Ratio, red. Jan Krokos, Maria Ryś, Warszawa: Instytut Papieża Jana Pawła II, 2009;
- Jan Cieciuch, Przydatność falsyfikacjonizmu Karla Poppera w badaniach psychologicznych (w:) Opisowa metodologia badań psychologicznych. Studia i przykłady, red. Ryszard Stachowski, Włodzisław Zeidler, Warszawa: VIZJA PRESS & IT, 2008;
Redakcje prac zbiorowych
- Axiological Aspects of Development in Youth, red. Wanda Zagórska, Jan Cieciuch, Dariusz Buksik, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2009;